![print](/image/site_images/print.gif)
06.08.2009. Lađe na monitoru
Iako je Dunav celom dužinom kroz našu zemlju plovan, u odnosu na ostale vidove saobraćaja zastupljen je sa svega 4,7 odsto. Do sada nijedan domaći dinar kredita nije uložen u ovaj plovni put. Sve što je urađeno pomoć je EU. Tako će i donacijom Evropske komisije, vrednom 11 miliona evra, u naredne tri godine na Dunavu kroz Srbiju biti uveden rečni informacioni servis (RIS), kao najsavremenija tehnologija praćenja i nadgledanja plovidbe. Ugovor za izvođenje radova trebalo bi da bude potpisan u septembru. Evropska agencija za rekonstrukciju finansirala je izradu master plana i studije opravdanosti za unutrašnji vodni transport u Srbiji. Kako kaže Žaneta Ostojić- Barjaktarević, direktor Direkcije za unutrašnje plovne puteve, određeni su prioritetni projekti. Uklanjanje neeksplodiranih mina zaostalih iz NATO bombardovanja prvo je na listi. Sledi remont prevodnica „Đerdap 1“ i „Đerdap 2“. Prema tehničkoj dokumentaciji, za celokupno obnavljanje brodskih prevodnica na hidroelektranama potrebno je oko 66 miliona evra.
Tu je i projekat uklanjanja potopljenih brodova u zoni hidroelektrana „Đerdap“, zaostalih iz Drugog svetskog rata. Precizno su locirana 22 plovila, za čije je uklanjanje potrebno oko 13 miliona evra. Izmeštanje privremenog drumsko-železničkog mosta u Novom Sadu neophodno je jer most predstavlja ozbiljnu prepreku bezbednoj plovidbi. Na mestu gde je postavljen nisu ispunjeni uslovi u pogledu visine i širine plovidbenog otvora. Zbog toga su česti udari plovila u stubove mosta. EU je finansirala izradu projekta novog Žeželjovog mosta, koji će biti izgrađen uzvodno od privremenog drumsko-železničkog, a po obliku i formi biće isti kao stari srušeni Žeželjov most, ali savremene konstrukcije. Za izgradnju, za koju je već dobijena saglasnost EU za delimično finansiranje kroz fondove, Srbija i Novi Sad treba da izdvoje oko 30 miliona evra.
Na listi prioriteta je i regulisanje kritičnih sektora na Dunavu kroz bagerovanje i regulacione radove na mestima koja ne zadovoljavaju preporučene gabarite plovnog puta. Procena je da ti radovi koštaju oko 45 miliona evra za 11 kritičnih sektora. Najznačajniji su Apatin, Staklar, Futog i Beška.
KORIDOR KOJI ČEKA
Uz drumski i železnički Koridor 10, kroz Srbiju, dužinom od 588 kilometara, prolazi i Koridor 7 - Dunav, čiji potencijal naša
zemlja veoma malo koristi. Realizacijom projekata vrednih 260 miliona evra znatno bi mogao da se podigne nivo usluga, da se
privuku brodovi, turisti, nautičari...
T.Spalević
Večernje Novosti
![Nazad](/image/site_images/mrvice2.png)
Ključne reči za povezane vesti:
Dunav, Vodni saobraćaj