print


21.08.2006.

Превоз путника и робе водом вишеструко јефтинији него друмски
Рекама отичу милиони евра

Србија би годишње могла да уштеди милионе евра кад би више користила своје пловне путеве, Дунав, Саву и Тису, посебно за транспорт робе која се сада углавном превози друмом и железницом. Смисао силаска на реку није само директна уштеда у транспорту него и очување путева и животне средине

Транспорт робе реком, посебно расутих терета, врло је рентабилан. Готово четири пута је јефтинији од камионског. Уместо на неколико камиона, роба стане на један брод, пут је много безбеднији, а коловоз се чува од оштећења, што смањује улагања у одржавање и изградњу. У Западној Европи то су одавно схватили.

- Реке су прави хит у свету и на њима је прометно као на аутопуту. Тренд је да што више робе транспортује бродовима, јер су уштеде огромне. Систем лука је веома развијен као и комерцијални садржаји око њих. Путеви су тако ослобођени за аутомобиле. Код нас можете да видите, евентуално, један до два теретна брода дневно а о туристичким да и не говоримо. Србија има сјајне могућности, јер је ток Дунава кроз нашу земљу најбољи за пловидбу, и најшири на читавом току кроз Европу и зато је један кључних предуслова подстицања привредног развоја у региону. Имамо и мастер план развоја пловних путева до 2025. године који нема ниједна земља у окружењу. Само недостаје новац - каже Жанета Остојић-Барјактаревић, директор Установе за одржавање унутрашњих пловних путева, додајући да је од 1988. робни транспорт код нас у сталном паду.
Ustanove za održavanje unutrašnjih plovnih puteva, dodajući da je od 1988. robni transport kod nas u stalnom padu.

Водни саобраћај се код нас углавном своди на транспорт шљунка, песка, или жита баржама. Сава званично још нема статус међународног пловног пута, али се користи за робну размену са Републиком Српском, док је Тиса међудржавни пловни пут Србије и Мађарске.

Србија готово да нема ни речну флоту а највећи домаћи превозник „Југословенско речно бродарство“, са бродовима старим преко 35 година, у фази је приватизације.

- И лукама су преко потребне инвестиције. Лоше је то што су код нас луке приватизоване па ће бити тешко убедити власнике да раде како им држава каже. Штавише, они са лукама могу да раде шта желе, чак и да их затворе и од њих направе нешто сасвим десето - истиче наша саговорница.

Наши суседи много више користе своје пловне путеве, поготово Румуни, Бугари и Мађари, али то је, према речима Остојићеве, последица улагања Европске уније у овај вид транспорта. Ми једино имамо боље обучено особље од њих.

- Европској унији је у интересу што пре уредимо своје пловне путеве, посебно на Дунаву, јер све подунавске земље јесу или ће ускоро постати њене чланице. Европа не жели „црну рупу“ на Балкану - каже Остојићева

Милан Малешевић
Блиц


Nazad



Кључне речи за повезане вести:
Дунав, Пловидба


Повезане вести:

14.01.2011 Пловпут наставља рад на припреми “D4D” базе података
13.01.2011 Пловпут на састанку националних координатора Акционог плана за Стратегију ЕУ за дунавски регион
22.12.2010 Пловпут на експертској радионици „Информационе технологије, транспорт и истраживање и развој“
16.12.2010 Обележавање река Дунав и Тиса у зимском периоду
10.12.2010 Пловпут на пленарној седници Централне комисије за пловидбу Рајном
09.12.2010 Европска комисија усвојила Стратегију Европске уније за дунавски регион
24.10.2010 Пловпут одржао предавање о пројекту “WANDA” на Грађевинском факултету
19.10.2010 Пловпут на састанку савета директора пројекта “NEWADA”
06.10.2010 Наставак сарадње дунавских администрација у оквиру пројекта “NEWADA”
30.09.2010 У Београду одржан скуп о имплементацији и финансирању Дунавске стратегије
29.09.2010 Пловпут на годишњој конференцији "SEE" програма
28.09.2010 У Београду одржан скуп о имплементацији и финансирању Дунавске стратегије
02.07.2010 Пловпут на састанку управног одбора пројекта “WANDA”
30.06.2010 Међународни дан Дунава (29. јун) обележен у Србији
26.06.2010 Пловпут организовао радионицу за стејкхолдере пројекта „NEWADA” у Србији
25.06.2010 Пловпут домаћин статусног састанка пројекта “NEWADA”
27.05.2010 Потписан Финансијски споразум између ЕУ и Србије за програм претприступне помоћи IPA 2010
25.03.2010 Пловпут на округлом столу посвећеном ГИС-у на реци Сави
26.03.2010 Пловпут на састанку експерата за хидротехничка питања Дунавске комисије
12.02.2010 Пловпут на “GIS” форуму одржаном у Бечу
06.01.2010 Пловпут у саставу српске делегације на састанцима везаним за Дунавску стратегију ЕУ
06.08.2009 Лађе на монитору
27.06.2009 Дунав заборављена пречица на путу до Европске уније
03.01.2009 Шанса плови реком
21.08.2006 Рекама отичу милиони евра
13.04.2005 "Пловпут" увео сигнализацију на Дунаву на соларни погон
05.11.2009 Пловпут наставља процес модернизације система обележавања пловних путева
14.10.2009 Потписан билатерални споразум Србије и Хрватске о пловидби и унутрашњим пловним путевима
28.07.2009 Новости везане за обележавање Тисе и Саве
05.09.2011 Пловпут инфо дан посвећен пројектима финансираним од стране ЕУ
27.09.2024 15. састанак Заједничке изјаве о развоју унутрашње пловидбе
08.06.2012 Годишња конференција Програма транснационалне сарадње Југоисточна Европа
03.04.2012 Успешна имплементација пројеката NEWADA и WANDA – резултати трогодишње транснационалне сарадње представљени заинтересованим странама у Србији
08.03.2012 Завршна конференција пројекта “WANDA”
23.02.2012 Велики успех пројекта “NEWADA”
14.03.2012 Завршна презентација пројеката "NEWADA" и "WANDA" за заинтересоване стране у Србији
08.02.2012 Завршна конференција пројекта “WANDA”
08.02.2012 Завршна конференција пројекта “NEWADA”
28.12.2011 Еколошки аспект пројекта „Припрема документације за хидротехничке радове на критичним секторима реке Дунав у Србији“
02.12.2011 План обележавања унутрашњих пловних путева на рекама Дунав и Тиса за 2012. годину
12.11.2011 Пројекат “NEWADA” представљен као пример добре праксе на “SEE” инфо данима у Београду
10.08.2011 Пловпут инфо дан посвећен пројектима финансираним од стране ЕУ
12.07.2011 "РИС Програм за опремање" за опремање комерцијалних бродова РИС уређајима
23.06.2011 Наставак сарадње дунавских администрација кроз пројекат “NEWADA”
18.06.2011 Седница радне групе за унутрашњи водни транспорт UNECE-а у Женеви
11.06.2011 Наставак сарадње дунавских администрација кроз пројекат "NEWADA"
14.06.2011 Имплементација пројекта „Припрема документације за хидротехничке радове на критичним секторима реке Дунав у Србији"
24.05.2011 Река Дунав је три пута загађенија од Рајне.
16.05.2011 Индустријски форум у оквиру пројекта „RISING“
22.04.2011 Наставак сарадње дунавских администрација кроз пројекат “NEWADA”
О нама Активности Међународне активности Пројекти Пловидба Прописи Услуге Медија центар Линкови
RSSPlovput FacebookPlovput TwitterPlovput InstagramPlovput Youtube

Вести

Вести и актуелности